Centrum Herdera UG zaprasza na drugą edycję cyklu cykl wykładów i podcastów „Zainspiruj się… niemiecką filozofią” od 26.09 do 28.11.2025 roku.
Wykłady będą się odbywać w Centrum Herdera UG na ul. Ogarnej 26 w Gdańsku, zawsze w piątki w godzinach 17.30‒19.30.
Udział w wykładach jest bezpłatny, ale obowiązują zapisy. Link do zapisów pojawi się na tej stronie na początku września.
Zapraszamy na następujące wykłady:
- 26.09.25 prof. Krzysztof Lipka „Du holde Kunst…” kilka uwag o etycznym sensie muzyki.
- 3.10.25 dr Jacek Kołtan Kapitalizm a solidarność. Marx i krytyczne spojrzenie na świat, w którym żyjemy.
- 24.10.2025 prof. Ewa Majewska Dialektyka słabych. Hegel, służąca i kontrpubliczności.
- 28.11.25 dr Tomasz Siwiec Melancholia rozumu. Przyczynek do fizjologii społecznej.
Podcasty dostępne będą na naszej stronie www na początku grudnia 2025, informacja o opublikowaniu podcastów pojawi się na naszym facebooku.
Projekt realizowany jest dzięki wsparciu Goethe-Institut w Warszawie, partnerem wydarzenia jest Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada Korzeniowskiego w Gdańsku.
Szczegółowy opis wydarzeń:
26.09.25 prof. Krzysztof Lipka „Du holde Kunst…” kilka uwag o etycznym sensie muzyki.
W ten sposób budzi się w nas miłość do geniusza o tym tak wyrazistym duchu – to właśnie się nazywa, że dzieło jest ponadczasowe: to nasza miłość, która w dziele rezonuje. Ona daje nam poczucie jedności z podmiotem, który wydał owo dzieło setki lat temu, ale także bratamy się ze wszystkimi innymi duchami anonimowymi, które z pokolenia na pokolenie to dzieło kochały, otoczyły czcią i doniosły je do naszych czasów. Dzięki miłości.
3.10.25 dr Jacek Kołtan Kapitalizm a solidarność. Marx i krytyczne spojrzenie na świat, w którym żyjemy.
Nie znosimy w Polsce Marxa i nie czytamy Marxa winiąc go za XX-wieczne totalitaryzmy i autorytaryzmy. To błąd. Uwolnijmy się (choć na chwilę) od resentymentów okresu komunizmu i spójrzmy na Marxa jako na jednego z kluczowych myślicieli nowoczesności. Trudno bowiem zrozumieć pułapki naszego świata, bez odniesienia do Karla Marxa. Był najwnikliwszym świadkiem rozwoju kapitalizmu, zwracającym uwagę na wszystkie okrutne konsekwencje tego ekonomicznego porządku.
Emancypacyjny potencjał jego refleksji odbił się nawet na wielkim strajku w Stoczni Gdańskiej. To tu robotnicy wywiesili na bramie zakładowej (w nieco zmodyfikowanej formie) słynne hasło Manifestu komunistycznego – „Robotnicy wszystkich zakładów łączcie się!”. Zadrwili z twórczości Marxa? Czy raczej podążali za uwalniającą mocą jego idei? Spotkanie służyć będzie zrozumieniu znaczenia idei solidarności w twórczości Marxa mierzącego się z rozwojem kapitalizmu w XIX wieku. Marx powiązał je z robotniczą mobilizacją społeczną i nadziejami na siłę sprawczą ruchów społecznych, ale obawiał się sentymentalizmu solidarności i często przed nim przestrzegał. W jego stosunku do solidarności skupiają się najważniejsze elementy krytyki nowoczesnego kapitalizmu, jak też wizje społecznej emancypacji.
Dr Jacek Kołtan – filozof i politolog, pełnomocnik Dyrektora ECS ds. naukowych, który w swoich badaniach zajmuje się teorią społeczną, nowymi ruchami społecznymi i kulturą polityczną nowoczesności.
24.10.2025 prof. Ewa Majewska Dialektyka słabych. Hegel, służąca i kontrpubliczności.
W moim wystąpieniu postaram się wykazać, jak i dlaczego Georg Hegel jest nie tylko inspirującym filozofem społecznym, ale też dlaczego zamiast triumfalnego marszu herosów przez dzieje pokazuje nam raczej miękkie podbrzusze procesu historycznego, z niewolnikami, służbą czy Antygoną pokazującymi drogi ku wolności. W heglowskiej dialektyce interesują mnie podmioty słabe, przyglądam się podmiotowościom komicznym, przeglądam inspirujące Hegla gazety i codzienne wydarzenia, które budowały jego wizję życia społecznego, w międzyczasie rekonstruuję też elementy słabości, oporu i porażki jako konieczne elementy drogi do wolności. Kontrpubliczności – czyli publiczne debaty i organizacje grup marginalizowanych i wykluczonych, są punktem dojścia tego wykładu. Gdańsk, miasto ze szczególnie żywą tradycją protestów robotniczych, to idealne miejsce do takiej rekonstrukcji dialektyki Hegla.
Prof. Ewa Majewska – feministyczna teoretyczka kultury, profesorka Uniwersytetu SWPS Warszawa, kierowniczka projektu „Publiczni wbrew woli. Wytwarzanie podmiotu w archiwach akcji „Hiacynt”” (NCN 2022-25). Wykładała w SWPS Warszawa, na UDK w Berlinie, UW i UJ, prowadziła projekty badawcze na: Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, IWM w Wiedniu, ICI Berlin oraz UW. Jest autorką siedmiu książek, w tym: Feminist Antifascism (Verso, 2021), Kontrpubliczności ludowe i feministyczne (2018), Tramwaj zwany uznaniem (2017), Sztuka jako pozór? (2013) oraz Feminizm jako filozofia społeczna (2009) i szeregu artykułów w czasopismach i tomach zbiorowych, w tym: e-flux, Signs, Third Text, Journal of Utopian Studies i in. Była współkuratorką wystawy prac Marioli Przyjemskiej w warszawskiej Zachęcie (2022-2023). W 2023 roku otrzymała Emma Goldman Award Fundacji Flex za badania zorientowane na równość. Zajmuje się kontrpublicznościami, słabym oporem i dialektyką wolności.
28.11.25 dr Tomasz Siwiec Melancholia rozumu. Przyczynek do fizjologii społecznej.
Człowiek współczesny wykazuje wręcz chorobliwe zainteresowanie stanem swojego zdrowia. Portale internetowe, prasa i telewizyjne reklamy podsycają tę społeczną neurozę, nieustannie informując o lawinowo wzrastających zachorowaniach na raka jelita grubego, kiłę i chorobę Parkinsona. Statystyki dowodzą corocznego wzrostu ilości spożytych leków; głównie przeciwbólowych i psychoaktywnych. Tej współczesnej fiksacji na punkcie chorób ciała odpowiada godny uwagi brak zainteresowania chorobami wyższego porządku, które zgodnie z tradycją określimy chorobami ducha. Literatura światowa dostarcza nam wspaniałych przykładów postaw, działań i charakterów, wymykających się próbom sprowadzenia ich do symptomów zaburzeń somatycznych lub psychicznych. Egzystencjalne rozdarcie Hamleta, abulia woli Obłomowa, nadwrażliwość Wertera, wanitatywność Koheleta; to tylko najbardziej emblematyczne przykłady chorób ducha, które stały się tematami światowej literatury.
Gdzież jednak poszukiwać ratunku, gdy jakaś choroba ducha dotyka już nie konkretną jednostkę, a całe społeczeństwo, a może nawet cywilizację? W trakcie słynnego wykładu wygłoszonego we Wiedniu Edmund Husserl ostrzegał, że „największym niebezpieczeństwem dla Europy jest zmęczenie”. Nieco ponad pół wieku wcześniej Friedrich Nietzsche głosił żarliwe diatryby przeciwko duchowi ociężałości. Współcześnie – odwołując się do Nietzschego – niemiecki filozof Byung-Chul Han tropi chorobowe symptomy społeczeństwa zmęczenia, odnawiając tym samym zapoczątkowaną przez Saint-Simona ideę fizjologii społecznej.
Biorąc sobie do serca ostrzeżenia Nietzschego i Husserla, uznając trafność diagnoz Byung-Chul Hana oraz wspierając się rozpoznaniami Romano Guardiniego, Georga Steinera oraz Wolfa Lepeniesa, chcę wspólnie z Państwem zastanowić się, czy współczesna Europa nie jest dotknięta zaawansowaną postacią melancholii rozumu, której liczne symptomy, takie jak negatywność, nostalgia, znużenie czy pragnienie utopii jednoznacznie wskazują na poważną chorobę ducha, coraz bardziej osłabiającą żywotność umęczonej Europy.
Dr Tomasz Siwiec, urodzony w 1985 roku w Toruniu. Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (2008) oraz Akademii „Artes Liberales” na Uniwersytecie Warszawskim (2011). Po ukończeniu studiów doktoranckich w zakresie filozofii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika (2014) podjął pracę w sektorze prywatnym, a na gruncie humanistyki pozostał freelancerem. W swojej pracy badawczej zajmuje się problematyką z zakresu filozofii i krytyki sztuki, estetyki filozoficznej oraz etyki normatywnej. Publikował między innymi w „Ruchu Filozoficznym”, „Studiach z Historii Filozofii”, „Kulturze i Wartościach”, „Obiegu”.